استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رشد استارتاپ

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رشد استارتاپ

فهرست مطالب

در سال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی به بخش جدا ناپذیری از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند. زیرا تمامی افراد ساعات زیادی از وقت خود را صرف مشاهده و اشتراک گذاری و تعامل در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. امروزه شبکه‌های اجتماعی ابزار جدید و عجیبی برای کسب و کارها به حساب نمی‌آیند و اغلب کسب و کارها و استارتاپ‌ها از این شبکه‌ها برای معرفی خود و جذب مشتری، استفاده می‌کنند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای استارتاپ‌ها مزایا و فوایدی دارد که شامل: معرفی برند، کاهش هزینه‌ها، تعامل با مشتریان، افزایش رضایت مشتریان و آگاهی از علایق آن‌ها، افزایش اعتبار برند و… هستند. مسئولین مربوطه باید در زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مدیریت آن‌ها به نکات مهمی توجه کنند که برای آشنایی با نکات مهم مدیریت شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ ‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

چرا از شبکه‌های اجتماعی برای رشد استارتاپ‌ها استفاده می‌شود؟

امروزه دسترسی برای تمامی افراد به شبکه‌های اجتماعی آسان و راحت است و مردم در سرتاسر جهان می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی، با استارتاپ‌ها آشنا شوند. همواره کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که استارتاپ‌ها می‌توانند از این طریق، مشتریان جدیدی را جذب کنند. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک واسطه بین صاحبان استارتاپ‌ها و مشتریان عمل می‌کنند. لذا مدیران استارتاپ‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی به طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کرده و درک درستی از نیازها و خواسته‌های آن‌ها داشته باشند. درک نیازها و خواسته‌های مشتریان و آگاهی از آن‌ها موضوع مهمی است که مدیران و صاحبان سرمایه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

چرا از شبکه‌های اجتماعی برای رشد استارتاپ‌ها استفاده می‌شود؟

مزایای استفاده از شبکه اجتماعی برای استارتاپ‌ها

شبکه‌های اجتماعی بستر خوبی برای رشد و معرفی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا هستند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای استارتاپ‌ها مزایایی را به ارمغان می‌آورند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

کاهش هزینه‌ها

یکی از مهمترین مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای استارتاپ‌ها، کاهش هزینه‌های مختلفی از جمله: هزینه‌های پرداخت اجاره بها، استخدام کارکنان، پرداخت حق بیمه کارکنان، پرداخت قبوض، مالیات و… هستند. علاوه بر این برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هزینه کمتری دارد؛ زیرا ساختن یک حساب کاربری و ثبت نام در بیشتر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، کاملا رایگان است. کسب و کارها و استارتاپ‌ها می‌توانند با صرف مقداری پول و زمان، به سودآوری رسیده و رشد کنند.

شبکه سازی

شبکه سازی یکی دیگر از مزایای اصلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای استارتاپ‌ها است. استارتاپ‌ها از طریق شبکه سازی می‌توانند با افراد جدید، رقبا، سرمایه‌گذاران و… آشنا شوند. اما مدیران باید به این موضوع توجه کنند که شبکه سازی باید بر اساس اهداف کسب و کار انجام شود. اهداف کسب و کار برای هر استارتاپی متفاوت است و هر استارتاپی باید بر اساس هدفی که دارد، محصولات و خدمات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به افراد مختلف معرفی کند. بنابراین، مدیریت شبکه‌های اجتماعی باید توسط افراد متخصص انجام شود و یا اگر مدیران این مسئولیت را بر عهده دارند، باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشند.

برندسازی و معرفی برند

یکی از سودآورترین زمینه‌های بازاریابی دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی هستند که از این طریق، کسب و کارها به افراد زیادی معرفی می‌شوند. با اعمال یک استراتژی درست، کسب و کارها می‌توانند برندسازی کرده و برند خود را به افراد زیادی معرفی کنند. مدیران استارتاپ‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی در کمپین‌های تبلیغاتی شرکت کرده و برند خود را به افراد زیادی در سرتاسر دنیا معرفی کنند. از طریق شناسایی برند به مشتریان، استارتاپ‌ها رشد کرده و به سودآوری می‌رسند. بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۹۱ درصد کسب و کارهای موفق ادعا می‌کنند که فقط با چند ساعت کار در هفته در شبکه‌های اجتماعی، توانسته‌اند برند خود را به افراد زیادی معرفی کرده و سودآوری بالایی داشته باشند.

تعامل با مشتریان

شبکه‌های اجتماعی یک راه خوب برای برقراری ارتباط با مشتریان به شمار می‌آیند و کسب و کارها می‌توانند با مخاطبان بیشتری ارتباط مستقیم داشته باشند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ، واسطه‌ها به طور کامل حذف شده و یک ارتباط دو طرفه با مخاطبان هدف ایجاد می‌شود. زمانی که استارتاپ‌ها بتوانند یک ارتباط دو طرفه با مخاطبان و مشتریان هدف برقرار کنند، از خواسته‌ها و علایق آن‌ها آگاه شده و محصولات و خدماتی را ارائه می‌کنند که مناسب نیازها و خواسته‌هایشان باشد.

افزایش رضایت و وفاداری مشتریان

اگر مشتریان بتوانند در شبکه‌های اجتماعی با کسب و کارها به طور مستقیم و در هر ساعت از شبانه روز ارتباط داشته باشند، رضایت و وفاداری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال زمانی که مشتریان رابطه مستقیمی با مدیریت یک استارتاپ داشته باشند، پیشنهادات و انتقادات خود را به راحتی بیان می‌کنند. لذا اگر مدیران به پیشنهادات و انتقادات آن‌ها توجه کرده و برای رفع انتقادات آن‌ها تلاش کنند، این موضوع منجر به افزایش رضایت مشتری و وفاداری برند نیز می‌شود. لازمه پیشرفت و رشد هر استارتاپی، تعامل با مشتریان و حذف واسطه‌ها است.

آگاهی از علایق مشتریان

تمامی کسب و کارها و استارتاپ‌ها برای ارائه خدمات و محصولات باید از علایق مشتریان هدف خود اطلاع داشته باشند که یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت علایق و سلیقه مشتریان، شبکه‌های اجتماعی هستند. در شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ‌ها می‌توان از طریق مشاهده فعالیت‌ها در پروفایل مشتریان و برخی ابزارهای آنلاین، به علایق آن‌ها پی برد.

چالش‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای استارتاپ‌ها

استفاده از شبکه‌های مجازی استارتاپ‌ها در عین حال که مزایای زیادی را به همراه دارد؛ اما چالش‌هایی را نیز به وجود می‌آورد که از جمله مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • عدم اطمینان از فیلتر شدن شبکه‌های مجازی
  • دشوار بودن حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران
  • امکان انتشار اخبار جعلی
  • رقابت شدید در شبکه‌های اجتماعی

نکات مهم در مدیریت شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ

شبکه‌های اجتماعی برای رشد سریع استارتاپ‌ها و کسب و کارهای جدید، فضای خوبی به شمار می‌آیند. اما برای استفاده از این شبکه‌ها و مدیریت آن‌ها نکات مهمی باید رعایت شوند که از جمله مهم‌ترین نکات برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ ‌ها عبارتند از:

  • انتخاب درست شبکه اجتماعی: هر یک از استارتاپ‌ها در زمان انتخاب شبکه اجتماعی، باید توجه کنند که مخاطب آن‌ها بیشتر در کدام رسانه حضور دارند. به طور مثال اگر مشتریان یک کسب و کار در پلتفرم‌های آنلاین مثل تلگرام و اینستاگرام هستند، باید در این شبکه ها فعالیت داشته باشند.
  • شکل دادن پرسونای مناسب: استارتاپ‌ها باید بازار هدف خود را شناسایی کرده و مخاطبان خود را مشخص کنند. پس از تعیین و انتخاب مشتریان هدف، باید محتواهایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند که بتوانند مخاطبان خاص خود را جذب کنند. زیرا، معمولا با تولید محتوای عمومی نمی‌توان مخاطبان خاص و مشتریان هدف را جذب کرد.
  • داشتن فعالیت مستمر و مداوم: در شبکه‌های اجتماعی، استارتاپ‌ها باید به طور مستمر و مداوم فعالیت داشته باشند. اگر استارتاپی در شبکه‌های اجتماعی یک روز فعالیت پررنگی داشته باشد و چند روز هیچگونه فعالیتی نداشته باشد، نمی‌تواند مخاطبان را به خود جذب کند.
  • توانایی برقراری ارتباط با مشتریان: استارتاپ‌ها باید زبان مخاطب خود را شناسایی کرده و بتوانند ارتباط موثر و مستمری با آن‌ها برقرار کنند. همچنین نحوه برقراری ارتباط و صحبت با مشتریان نیز اهمیت ویژه‌ای داشته و تاثیر مستقیمی بر سودآوری و رشد استارتاپ‌ها می‌گذارد.
  • همگام بودن با تغییرات: شبکه‌های مجازی دائما در حال به روز رسانی و تغییر هستند و افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، باید بتوانند خود را با این تغییرات و به روز رسانی‌ها همگام سازند. غافل شدن از تغییرات و الگوریتم‌های جدید شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ‌ها منجر به شکست می‌شود.
  • آگاهی از زمانبندی پست‌ها و استفاده از محتوای جذاب: اغلب مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، در ساعت‌های مشخصی فعالیت دارند که استارتاپ‌ها باید با استفاده از ابزارهای مختلف، از این موضوع آگاهی کاملی به دست آورده و محتواهای خود را در همان ساعت به اشتراک بگذارند. آگاهی از زمانبندی پست‌ها و اشتراک گذاری محتوا در زمان درست، باعث افزایش بازخورد و مشارکت مخاطبان می‌شود. همچنین استارتاپ‌ها برای رشد در شبکه‌های اجتماعی باید از محتواهای جذاب استفاده کنند.

جمع‌بندی

امروزه استارتاپ‌ها و کسب و کارها می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی، خود را به مخاطبان هدف معرفی کرده و مشتریان زیادی را جذب کنند. مدیران باید بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی را جدی گرفته و بتوانند با استفاده صحیح از این شبکه‌ها، رشد کنند. در شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ ‌ها، برای موفقیت باید درک عمیقی از نیازها و خواسته‌های مخاطبان هدف داشت و محتواهای ارزشمند و جذابی را برای آن‌ها تولید کرد. همچنین خلاقیت و نوآوری در به کارگیری تکنیک‌ها، استفاده از ابزارهای جدید، انعطاف پذیری در زمان برقراری ارتباط با مخاطبان و… از جمله ویژگی‌های ضروری برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی هستند. آیا شما برای معرفی کسب و کارتان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان گذاشته و در این حیطه با همکاران ما در ارتباط داشته باشید.

سوالات متداول

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی چگونه باعث کاهش هزینه‌های استارتاپ می‌شود؟

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی هزینه‌های پرداخت اجاره بها، استخدام کارکنان، پرداخت حق بیمه کارکنان، پرداخت قبوض، مالیات و… استارتاپ‌ها از بین می‌روند.

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی چه مزایای برای استارتاپ‌ها دارد؟

استفاده از این شبکه‌ها مزایایی اعم از: کاهش هزینه‌ها، شبکه سازی، تعامل با مشتریان، افزایش رضایت مشتریان و… دارد.

  • کسب و کارها برای استفاده از شبکه‌های احتماعی با چه چالش‌های مواجه می‌شوند؟

استارتاپ ها و کسب و کارها با چالش هایی از جمله: دشوار بودن حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران، امکان انتشار اخبار جعلی و… مواجه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *