ایجاد تعادل بین کار و زندگی در استارتاپ‌ها

دلایل و علت‌های عدم تعادل بین کار و زندگی

فهرست مطالب

برقراری تعادل و ایجاد هماهنگی بین زندگی کاری و زندگی شخصی امری مهم و چالش برانگیز است. زیرا گاهی اوقات ممکن است که زندگی کاری اختلالاتی را در زندگی شخصی ایجاد کند. برخی از افراد خواسته‌های شغلی خود را در مقایسه با خواسته‌های زندگی شخصی در اولویت قرار می‌دهند. دلایل مختلفی نیز برای عدم تعادل بین زندگی کاری و شخصی وجود دارند که شامل: افزایش مسئولیت‌ها در محیط کار، طولانی بودن ساعت کار، افزایش مسئولیت‌ها در خانه، مراقبت از فرزندان و… می‌باشند. برای برقراری تعادل بین کار و زندگی اقداماتی نیاز است که شامل: تعیین اولویت، اختصاص زمانی برای استراحت، خواب کافی و… هستند. برای آشنایی کامل با روش‌های ایجاد تعادل کار و زندگی در ادامه با ما باشید.

دلایل و علت‌های عدم تعادل بین کار و زندگی

دلایل و علت‌های بسیار زیادی وجود دارند که باعث عدم هماهنگی و عدم تعادل بین زندگی کاری و شخصی می‌شوند که از جمله رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش مسئولیت‌ها در محیط کاری
  • طولانی بودن ساعت کار
  • مراقبت از فرزندان
  • افزایش مسئولیت‌ها در خانه

چرا باید بین زندگی کاری و 
شخصی تعادل ایجاد شود؟

چرا باید بین زندگی کاری و شخص تعادل ایجاد شود؟

بنا به دلایل مختلفی باید بین زندگی کاری و زندگی شخصی تعادل و هماهنگی ایجاد شود که از جمله مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • حفظ سلامت روان: زمانی که هماهنگی و تعادل بین زندگی شخصی و کاری وجود ندارد، افراد دچار استرس و اضطراب می‌شوند که اگر این موضوع ادامه دار باشد، منجر به فرسودگی شغلی خواهد شد.
  • حفظ سلامت جسمی: استرس و اضطراب، علاوه بر ایجاد اختلال در سلامت روان باعث بروز مشکلات جسمی اعم از: مشکلات قلبی، فشار خون و… نیز می‌شوند.
  • بهبود روابط شخصی: زمانی که مدت مشخصی برای کار کردن در نظر گرفته می‌شود، افراد پس از اتمام کار می‌توانند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کرده و روابط شخصی خود را بهبود بخشند.
  • افزایش رضایت شغلی: زمانی که افراد در محیط کار خود بیش از اندازه کار کنند و تعادل زندگی شخصی آن‌ها به هم بخورد، رضایت شغلی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. البته برخی از افراد فکر می‌کنند که رضایت شغلی رابطه مستقیمی با میزان حقوق و دستمزد دارد. اما این موضوع دربرگیرنده تمامی عوامل بوده و در صورتی که افراد به کار خود علاقمند نباشند و یا زمان طولانی را به کار اختصاص دهند، رضایت شغلی و عملکرد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

راهکارها و روش‌های برقراری تعادل کار و زندگی

افراد از طریق روش‌های مختلفی باید برای برقراری تعادل کار و زندگی اقدام کنند که از جمله راهکارها و روش‌های آن‌ها عبارتند از:

تعیین اولویت‌ها

اولین راهکار برای هماهنگی و برقراری تعادل کار و زندگی تعیین آن چیزی است که برای هر شخصی مهم می باشد. به طور مثال برخی از افراد نیاز دارند که زمانی را برای سرگرمی خود اختصاص دهند؛ اما، در سمت مقابل برخی نیاز دارند که زمانی را برای گذراندن با خانواده و دوستان و یا تحصیل اختصاص دهند. لذا تمامی افراد باید هدف مشخصی برای خود داشته باشند و اولویت‌های زندگی خود را مشخص نمایند. هر فرد می‌تواند پس از اتمام کار خود، زمان باقیمانده را به اولویت‌ها و علایق خود اختصاص دهد.

تعیین زمانی برای استراحت

تمامی افراد پس از به پایان رساندن شغل خود، باید زمانی را برای استراحت اختصاص دهند. این موضوع علاوه بر کار در محیط کار، به نظافت منزل، مراقبت از فرزندان و… نیز مربوط می‌شود. زیرا تمامی این کارها از نظر جسمی و روحی افراد را خسته کرده و نیاز است که پس از انجام آن‌ها ذهن و جسم استراحت کند.

بخش بندی ساعت برای انجام کارها

برای ایجاد تعادل کار و زندگی، افراد باید ساعات مشخصی را برای کارهای خود تعیین کنند. در واقع افراد باید برای طول روز خود برنامه‌ریزی داشته باشند و بدانند که قرار است در چه ساعتی چه کاری را انجام دهند. البته پایبند بودن به برنامه‌ریزی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و بهتر است که در هر زمان، کار مخصوص به خود انجام شود. پیشنهاد می‌شود که افراد در محیط کار خود از اضافه کاری جدا خودداری کنند؛ زیرا باعث فرسودگی شغلی می‌شود.

داشتن خواب کافی

هر یک از بزرگسالان در طی شبانه روز باید حدوداً ۸ ساعت خواب کافی داشته باشند. داشتن خواب کافی باعث می‌شود که افراد کارها و وظایف خود را به درستی انجام داده و بر اساس برنامه خود پیش بروند. اما کمبود خواب در صورتی که مداوم باشد، تاثیرات منفی را بر روی سلامت جسم و روان افراد خواهد گذاشت. لذا هر یک از افراد برای برقراری تعادل کار و زندگی باید روال مشخصی را برای خواب خود تنظیم کرده و به طور کامل به آن پایبند باشند.

مدیریت زمان

افرادی که در طول روز زمان زیادی را از دست می‌دهند و یا انجام دادن کارهای خود را به تعویق می‌اندازند، همواره برای برقراری تعادل کار و زندگی با مشکل مواجه می‌شوند. توصیه می‌شود که این افراد برای برقراری تعادل بین زندگی کاری و شخصی خود از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنند تا از این طریق میزان اتلاف وقت خود را به کمترین زمان برساند. البته برای مدیریت زمان افراد می‌توانند از تکنیک‌های مختلف مثل پومودورو استفاده کنند. بر اساس این تکنیک افراد باید حدوداً ۲۵ دقیقه کارهای خود را با تمرکز بالا انجام دهند. سپس حدوداً ۵ دقیقه استراحت کرده و مجددا بر روی انجام کارها تمرکز کنند.

برنامه‌ریزی برای تعطیلات

برخی از افراد در تمامی روزهای هفته به طور جدی مشغول کار هستند. دلایل مختلفی مثل: ترس از عدم پیشرفت در محیط کار، رقابت بیش از حد، نیاز به منابع مالی و… باعث می‌شوند که افراد در تمامی روزهای هفته مشغول به کار باشند. کار کردن به طور مداوم و بدون استراحت، اثرات منفی را بر زندگی هر یک از افراد خواهد گذاشت. بنابراین، تمامی افراد باید در پایان هفته و یا حداقل هر دو هفته یکبار، زمانی را برای رفتن به تعطیلات اختصاص دهند. رفتن به تعطیلات و استراحت به کارکنان کمک می‌کند تا انرژی خود را مجدداً به دست آورده و بتوانند با تمرکز بیشتری کار کنند.

ایجاد شبکه‌های پشتیبانی

اغلب افراد از شبکه‌ها و نیروهای پشتیبانی برای انجام کارهای منزل استفاده نمی‌کنند. استفاده از شبکه‌های پشتیبانی و یا نیروهای پشتیبانی به تعادل کار و زندگی کمک زیادی کرده و افراد می‌توانند بدون استرس و با خیالی راحت، در محیط کار خود وظایفشان را انجام دهند و پس از بازگشت به منزل، با خیال راحت با خوانواده و دوستان خود وقت بگذرانند. البته در این حیطه به پشتیبانی احساسی نیز نیاز است که می‌توان آن را از طریق دوستان و خانواده به دست آورد.

جمع بندی

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مدام از سمت اعضای خانواده، همکاران، مدیریت و… تحت فشار هستیم. در چنین شرایطی لازم است که برای برقراری تعادل کار و زندگی اقدام کنیم. راهکارهای مختلفی برای برقراری تعادل کار و زندگی وجود دارند که شامل: مدیریت زمان، تعیین اولویت ها، خواب کافی و… می‌باشند. هر یک از شما عزیزان تا چه حد برای حفظ تعادل بین زندگی کاری و شخصی خود تلاش می‌کنید؟ اگر در این حیطه به کمک نیاز دارید با همکاران ما ارتباط برقرار کرده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *