استراتژی‌های جذب سرمایه‌گذاری از طریق توکن‌های دیجیتال (Tokenization)

استراتژی‌های جذب سرمایه‌گذاری از طریق توکن‌های دیجیتال (Tokenization)

فهرست مطالب

بازارهای مالی این روزها دستخوش تغییرات و تحولات فوق‌العاده‌ای هستند. برای اینکه بتوانید در این بازارهای نوین دوام داشته باشید، باید خودتان را با این تغییر و تحولات همسو و هم‌راستا بکنید. یکی از نوآوری‌های جدید، ادغام دارایی‌های دنیای واقعی با فناوری بلاکچین است. این کار از طریق توکن سازی دیجیتال انجام شده و امروزه توانسته توجه‌های زیادی را به سمت خود جلب کند. عده زیادی از افراد و فعالان اقتصادی در بازار، تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از این طریق سرمایه مورد نیاز کسب و کار خودشان را تأمین کنند. در واقع این تغییرات، رویکرد جدیدی را برای مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری ارائه داده است.

توکن سازی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی استراتژی‌های جذب سرمایه‌گذاری برویم، لازم است تا به مفهوم توکن سازی بپردازیم. توکن سازی یا Tokenization را در ساده‌ترین حالت می‌توانیم فرایند تبدیل حقوق یک دارایی به یک توکن دیجیتال در بلاکچین بدانیم. در این حالت هر توکن می‌تواند مشخص‌کننده یک سهم مالکیت در دارایی پایه مورد نظر باشد. همه چیز در این حالت، مشابه با سهام داشتن در یک شرکت است. این فناوری برای دارایی‌های مختلف مانند املاک، هنر، کالاهای مختلف و حتی مالکیت معنوی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای این تغییرات مزایای بسیار زیادی داشته که از میان آن‌ها می‌توانیم به نقدینگی بالاتر، شفافیت حساب‌ها و همچنین دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر اشاره کنیم.

اهمیت توکن سازی برای جذب سرمایه گذار در استارتاپ ها

تصور کنید که شما یک استارتاپ هستید و به تازگی قصد دارید فعالیت خود را در بازار شروع کنید. اغلب استارتاپ‌های نوپا نیاز به سرمایه‌گذار دارند تا بتوانند سرمایه اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. توکن سازی دیجیتال شرایطی را فراهم می‌کند تا شما بتوانید به راحتی به سرمایه‌گذاران دسترسی داشته و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در این حالت می‌توانید محصولات و یا المان‌های دیگر را تبدیل به سهام یا توکن کنید تا سرمایه‌گذاران بتوانند از این طریق سرمایه خودشان را در اختیار شما قرار دهند.

هدف اصلی از توکن سازی دیجیتال چیست؟

اصلی‌ترین هدفی که اجرای این طرح دنبال می‌کند، افزایش نقدینگی در بازارهای سنتی است. در این حالت همه دارایی‌هایی که زمانی خرید و فروش آن‌ها مشکل بود و مالک با چالش‌های مختلفی برای دسترسی به نقدینگی روبه رو می‌شد، به راحتی معامله خواهند شد. هزینه‌های مربوط به تراکنش هم به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده و شما می‌توانید به نتیجه مثبتی دست پیدا کنید.

نحوه سرمایه گذاری در توکن سازی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی هم اشاره کردیم، توکن سازی دیجیتال مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد. از این رو شما با سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌توانید از این مزایا هم بهره‌مند شوید. افرادی که علاقه به ایجاد تنوع در سبد خرید و فعالیت خود دارند و یا می‌خواهند با کمترین میزان ریسک در معاملات شرکت کنند، می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در توکن سازی وارد میدان شوند. در واقع این نوع از سرمایه‌گذاری، فرصت‌های مختلف و گوناگونی را در اختیار این دسته از افراد قرار می‌دهد. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در توکن های دیجیتال وجود دارد که در این قسمت چند نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

خرید سهام توکن شده

شرکت‌های معروف متعددی به توکن سازی سهام خود پرداخته‌اند که از میان آن‌ها می‌توانیم متا و گوگل را مثال بزنیم. این توکن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال در دسترس هستند و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند برای خرید آن‌ها اقدام کنند. خرید این توکن‌های دیجیتال در واقع مشابه با سهام‌های سنتی هستند؛ اما مزایای بیشتری را برای سرمایه‌گذار به همراه دارند.
شما به عنوان مالک استارتاپ هم می‌توانید بخشی از سهام شرکت نوپای خود را از طریق توکن سازی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهید. در این حالت به راحتی می‌توانید به سرمایه مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. از اصلی‌ترین مزایای این موضوع می‌توانیم به امکان تجارت 24 ساعته اشاره کنیم؛ از این رو در هر ساعتی از شبانه‌روز، شما می‌توانید فرایند خرید و فروش سهام ر انجام دهید.

خرید توکن های سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای سرمایه‌گذاری در این حالت، تمرکز بر روی رمزنگاری‌های صادرشده توسط پروژه‌های متمرکز بر توکن سازی است. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه این کار را انجام دهید، حتما بر روی تیم پروژه، میزان نقدینگی رمز و همچنین پیشرفت آن تحقیق کنید. مالکان کسب و کارها هم می‌توانند توکن‌های خود را در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دهند. توصیه می‌کنیم برای جلب توجه سرمایه‌گذاران، پتانسیل رشد بالایی از خود نشان دهید تا بتوانید آن‌ها را متقاعد به سرمایه‌گذاری بکنید.

سرمایه گذاری بر روی توکن های لایه یک

توکن‌های لایه یک را می‌توانیم به نوعی پایه و اساس شبکه‌های بلاکچین مربوطه بدانیم. به مرور زمان و با گسترش توکن سازی، این توکن‌ها احتمالا رشد به مراتب بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها خواهند داشت. از این رو در اغلب مواقع، سرمایه‌گذاران برای خرید توکن‌های دیجیتال لایه یک اقدام می‌کنند.

سرمایه گذاری بر روی محصولات قابل عرضه در بورس

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در توکن‌های دیجیتال که این روزها مورد توجه قرار گرفته، ارائه محصولات قابل معامله در بورس است. این دسته از محصولات هم روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توکن سازی محسوب می‌شوند. از این رو می‌توانیم ارائه محصولات در بورس را به نوعی یک استراتژی جذب سرمایه‌گذاری از طریق توکن سازی بدانیم که تا حد زیادی نتیجه‌بخش است.

راهنمای توکن کردن دارایی‌ها

راهنمای توکن کردن دارایی‌ها

اگر به دنبال این هستید که از طریق توکن سازی دارایی‌های خود به جذب سرمایه‌گذار بپردازید، لازم است تا درباره روش‌ها و نحوه توکن کردن دارایی‌ها هم اطلاعات لازم را به دست آورید. در این قسمت به صورت مرحله به مرحله، توضیحات لازم برای این کار را ارائه می‌دهیم.

شناسایی و ارزیابی دارایی

در ابتدا باید دارایی مورد نظر که قصد توکن سازی آن را دارید، به بهترین نحو ممکن شناسایی کنید. در این زمینه هیچ‌گونه محدودیتی نخواهید داشت. دارایی مورد نظر می‌تواند از املاک تا آثار هنری و حتی مالکیت معنوی باشد. بعد از شناسایی دارایی، باید به ارزیابی میزان ارزش آن بپردازید.

انتخاب بستر بلاکچین

در قدم بعدی برای انجام این کار باید مشخص کنید که قصد استفاده از کدام پلتفرم بلاکچین برای توکن سازی را دارید. بعد از مشخص کردن بستر، لازم است تا قراردادهای هوشمند مورد نیاز برای همکاری با شبکه بلاک چین را نیز تهیه کنید.

توجه به قوانین

برای اینکه بتوانید با کمترین میزان چالش به توکن سازی دیجیتال بپردازید و سرمایه مورد نیازتان را تامین کنید، باید به همه قوانین و مقررات مربوط به دارایی و توکن سازی، پایبند باشید. در این مرحله، توافقنامه‌ها و اسناد قانونی مختلفی برای تضمین مشروعیت ارائه می‌شوند که باید با دقت آنها را مطالعه کنید.

ایجاد توکن

در این مرحله، فناوری بلاکچین به میان آمده و دارایی مورد نظر شما تبدیل به توکن‌های دیجیتال خواهد شد. بعد از این فرایند، هر توکن نشان دهنده بخشی از مالکیت و یا همان ارزش دارایی مورد نظر شما خواهد بود که در بلاکچین با امنیت بسیار بالا ذخیره‌سازی می‌شود. این مرحله نیاز به دانش و تخصص بالا در کدنویسی دارد.

توزیع توکن

بعد از اینکه توکن‌های دیجیتال دارایی مورد نظر شما ساخته شدند، نوبت به توزیع آن‌ها می‌رسد. این توکن‌ها باید بین سرمایه‌گذاران و خریداران به بهترین نحو ممکن توزیع شوند. برای توزیع، روش‌های مختلفی وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم به فروش رمزی، NFT، حراج و یا استفاده از ابزارهای مبادله اشاره کنیم. انتخاب روش توزیع تا حد زیادی به نوع دارایی مورد نظر و بازار آن وابسته است.

مدیریت و نگهداری توکن ها

آخرین مرحله برای توکن سازی دارایی و جذب سرمایه، مربوط به مدیریت آن‌ها و توجه به معاملات انجام شده است. توکن‌ها در بلاکچین می‌توانند به راحتی و کاملا آزادانه معامله شده و نقدینگی منعطفی را به همراه داشته باشند. برای دوری از هرگونه مشکل و یا چالش، مطمئن باشید که همواره با استانداردهای پذیرفته شده منطبق هستید و می‌توانید خود را با تغییرات توکن‌های دیجیتال، به روزرسانی کنید.

مزایای استفاده از توکن‌های دیجیتال برای جذب سرمایه

مزایای استفاده از توکن های دیجیتال برای جذب سرمایه

امروزه استفاده از توکن‌های دیجیتال برای جذب سرمایه‌گذاری، مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد. شما هم به راحتی می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شده و سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنید. این موارد عبارتند از:

نوآوری محصولات

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که اجرای طرح توکن سازی دیجیتال به همراه دارد، توسعه محصولات مالی و ترکیبی جدید است. این محصولات ویژگی‌های ترکیبی از محصولات سنتی و دیجیتال را دارند. از این رو سرمایه‌گذاران می‌توانند از این طریق، سبد سرمایه‌گذاری متنوعی برای خود چیده و از آن نهایت استفاده را ببرند.

مدیریت ریسک

از دیگر مزایای استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانیم به مدیریت ریسک اشاره کنیم. در واقع استراتژی سرمایه گذاری با توکن دیجیتال، برای کاهش عدم اطمینان به نوسانات موجود در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گرفته است. در این حالت سرمایه‌گذار می‌تواند دارایی‌های پرخطر را با گزینه‌های کم‌خطر ترکیب کرده و به راحتی به مدیریت آن‌ها بپردازد.

افزایش نقدینگی

می‌دانیم که معاملات یا همان انتقال دارایی در توکن‌ها به راحتی انجام می‌شود. از این رو همه فعالان در این بازارها می‌توانند به راحتی به نقدینگی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. همین امر باعث شده تا حجم و ارزش معاملات در بازار هم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

شفافیت بالا

اغلب سرمایه‌گذاران برای اینکه با اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری سرمایه خود را وارد بازار کنند، نیاز به شفافیت دارند. فناوری بلاکچین استفاده شده برای توکن سازی دیجیتال، این قابلیت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. از این طریق آن‌ها می‌توانند به همه تراکنش‌های دارایی‌های توکن شده دسترسی داشته باشند و به آن‌ها نظارت کنند.

سخن پایانی

یکی از روش‌های نوین که امروزه برای جذب سرمایه در اغلب کسب و کارها و حتی استارتاپ‌های نوپا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، توکن سازی دیجیتال است. توکن سازی دیجیتال یک روش جدید بوده که با کمک آن شما می‌توانید دارایی‌های سنتی را به توکن‌های دیجیتال تبدیل کنید. در واقع این روش ترکیبی بین محصولات سنتی و دیجیتال بوده و توانسته توجه‌ها را تا حد زیادی به سمت خود جلب کند.
در قسمت‌های قبلی به صورت کلی به معرفی توکن سازی دیجیتال، نحوه استفاده از آن برای جذب سرمایه و همچنین مزایای استفاده از آن پرداختیم. با کمک این اطلاعات شما می‌توانید با آگاهی بیشتری اقدام به جذب سرمایه از این طریق بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *