اهمیت تنوع و شمول در تیم‌های استارتاپی

اهمیت تنوع و شمول در تیم_های استارتاپی

فهرست مطالب

واژه های تنوع، برابری، شمول و تعلق در مجموع به عنوان DEIB شناخته می‌شوند و حمایت از این اصطلاحات در تیم سازی استارتاپ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند. منظور از تنوع در استارتاپ‌ها و کسب و کارها وجود افرادی است که از نظر نژاد، قومیت، جنسیت و… با هم متفاوت هستند. شمول عملی است برای اطمینان از اینکه افراد در محیط کاری، احساس تعلق و راحتی دارند. وجود تنوع و شمول در استارتاپ‌ها مزایایی بسیاری دارند که شامل افزایش خلاقیت کارکنان، کاهش استرس و بهبود سلامت روانی، افزایش رضایت شغلی، بهبود تصمیم گیری‌های سازمانی هستند. مدیران کسب و کارها و استارتاپ‌ها برای تقویت تنوع و شمول باید اقداماتی انجام دهند که در ادامه مطلب آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

منظور از تنوع و شمول چیست؟

تنوع به معنای وجود تفاوت‌های فردی در محیط کاری است که این تفاوت‌ها شامل نژاد، قومیت، جنسیت، سن و… می‌شوند. شمول نیز به معنای ایجاد محیطی است که در آن تمامی کارکنان، احساس ارزشمندی و احترام و حس تعلق داشته باشند. به عبارت ساده‌تر شمول به این معنی است که هر کارمندی در مورد انجام کارهای خود احساس راحتی کرده و از طرف سازمان و مدیران سازمانی حمایت شود. وجود تنوع و شمول در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در هر محیط کاری باید کارکنان احساس رضایت و آرامش داشته باشند. علاوه بر این، کارکنان باید با ویژگی‌ها و تفاوت‌های همکاران خود آشنا شده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

مزایای وجود تنوع در تیم‌های استارتاپی

استخدام کارمندانی که از جنبه‌های مختلف با هم متفاوت هستند، مزایای بسیاری را برای استارتاپ و کارکنان به وجود می‌آورند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

افزایش خلاقیت کارکنان

زمانی که در یک استارتاپ کارکنان مختلفی وجود داشته باشند، ایده‌های متنوعی نیز وجود دارد. به همین خاطر مواجهه با ایده‌های متنوع باعث به چالش کشیدن تفکر قالبی شده و خلاقیت کارکنان را تحریک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده گروه‌های متنوع، احتمال بیشتری دارد که مفروضات زیر سوال برده و امکانات جدید را کشف کنند که این موضوع منجر به نوآوری‌های پیشگامانه و افزایش خلاقیت کارکنان شده است.

بهبود فرایند تصمیم گیری

تیم‌های استارتاپی که از افراد مختلفی تشکیل شده‌اند، می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ و موثرتری بگیرند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این حوزه، تیم‌هایی که افراد آن ها با یکدیگر متفاوت هستند، در انجام وظایف پیچیده و در تصمیم گیری‌ها، از تیم‌های همسان بهتر عمل می‌کنند.

توانایی حل مسئله

در تیم‌های استارتاپی متنوع، طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها وجود دارند که می‌توانند به مسائل، راه حل‌های نوآورانه‌ای را پیشنهاد کنند. در واقع زمانی که افراد با پیشینه‌های متفاوت در یک محیط مشغول به کار می‌شوند، از زوایای مختلف و منحصر به فردی به مسائل نگاه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا هر یک از آن ها ایده‌های منحصر به فردی را ارائه کرده و حل مسائل با سرعت بالاتری حل شوند.

diversity and inclusion

مزایای شمول در تیم‌های استارتاپی

احساس تعلق و راحتی هر یک از کارکنان در سازمان منجر به ایجاد مزایای بسیار زیادی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

افزایش رضایت شغلی

زمانی که افراد در محیط کاری خود احساس تعلق دارند، رضایت شغلی‌شان نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا آنها در محیط کاری احساس ارزشمندی و احترام می‌کنند و این موضوع منجر به افزایش بهره‌وری و افزایش رضایت شغلی می‌شود.

کاهش استرس و بهبود سلامت روان

معمولا استرس کارکنان در محیط‌هایی که احساس تعلق و راحتی دارند، تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در واقع کارکنانی که احساس راحتی و آرامش در محل کاری خود داشته باشند، سطوح پایین‌تری از استرس را تجربه کرده و سلامت روانی آن‌ها نیز بهبود می‌یابد. بر اساس تحقیقات انجام شده اغلب کارکنانی که در محیط کاری استرس کمتری را تجربه می‌کنند، علاقه‌ای به ترک آن سازمان ندارند.

تعامل و همکاری با یکدیگر

وجود شمول در یک استارتاپ باعث می‌شود که اعتماد و همکاری در بین اعضای تیم تقویت گردد. هنگامی که کارکنان در سازمان راحتی خاطر داشته باشند، با یکدیگر همکاری موثرتر و بهتری داشته و از نظرات و ایده‌های یکدیگر حمایت می‌کنند.

چگونه می‌توان تنوع و شمول را در تیم‌های استارتاپی تقویت کرد؟

چگونه می‌توان تنوع و شمول را در تیم‌های استارتاپی تقویت کرد؟

مدیران استارتاپ‌ها و سازمان‌ها باید برای تقویت تنوع و شمول اقداماتی را انجام دهند که از جمله مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از:

اجرای شیوه‌های استخدامی فراگیر

مدیران برای تقویت تنوع و شمول در یک سازمان باید کار خود را با شیوه‌های استخدامی آغاز کنند. در واقع آن ها باید از هیئت‌های استخدامی متنوع استفاده کرده و با ایجاد و شرح شغل‌هایی که طیف وسیعی از متقاضیان را جذب می‌کنند، نیروهای خود را استخدام کنند. در زمان استخدام نباید تبعیضی بین کارکنان قائل شوند و فقط باید به تخصص آن‌ها توجه کنند.

ارائه آموزش‌های لازم

مدیران برای ایجاد تیم‌های استارتاپی قوی باید آموزش‌های لازم را به طور مستمر و منظم به کارکنان ارائه کنند. ارائه آموزش‌های منظم در زمینه تنوع و شمول می‌تواند به هر یک از کارکنان کمک کند تا از اهمیت تنوع و شمول در سازمان آگاه شده و همچنین از نحوه اجرای این شیوه‌ها در محیط کار نیز آگاه شوند.

ترویج گفتگوی باز با رهبری فراگیر

مدیران استارتاپ‌ها باید فضای امنی را برای گفتگوی باز در مورد تنوع و شمول فراهم کنند. از طریق این فضا باید تفاهم و همدلی را در میان کارکنان تقویت نمایند. در این حیطه مدیران می‌توانند کارکنان را تقویت کرده تا تجربیات و دیدگاه‌ های خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر در رابطه با این موضوعات به گفتگوهای عمیق بپردازند. همواره رهبران و مدیران یک سازمان الگوی تمامی اعضا هستند و در ایجاد محیط‌های کاری فراگیر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در واقع مدیران برای تقویت تنوع و شمول باید به اعضای تیم نشان دهند که همدلی و همکاری از هرگونه تبعیض یا سوگیری مهم‌تر است.

تشکیل گروه‌های منابع کارکنان

به گروه‌های داوطلبانه و کارمند محور که برای افراد با ویژگی‌های مشترک، فرصت‌های حمایت و شبکه سازی را فراهم می‌کنند، گروه‌های منابع کارکنان می‌گویند. تشکیل گروه‌های منابع کارکنان می‌توانند حس تعلق را در هر یک از اعضای تیم تقویت کنند. همچنین در این تیم‌ها هر یک از کارکنان با ویژگی‌های یکدیگر آشنا شده و از هم حمایت می‌کنند.

نظرسنجی از کارکنان

مدیران هر چند وقت یکبار باید با کارکنان خود صحبت کرده و از آن ها بخواهند تا در مورد چگونگی نحوه کار، نظرات خود را اعلام کنند. نظرسنجی از کارکنان باید شامل سوالاتی در مورد حس تعلق، احترام، فرصت‌های رشد و توسعه کارکنان و… باشد. پس از نظرسنجی نیز مدیران باید پاسخ‌ها را تحلیل کرده و از آن‌ها برای بهبود عملکرد سازمان استفاده کنند.

جمع‌بندی

وجود تنوع و شمول در هر سازمان و استارتاپی مهمی و ضروری است. زیرا، از این طریق خلاقیت کارکنان، رضایت شغلی، تعامل و همکاری و.. آن‌ها افزایش می‌یابد. مدیران باید برای تقویت تنوع و شمول در تیم های استارتاپی اقدامات مختلفی از جمله: اجرای شیوه‌های استخدامی، ارائه آموزش های لازم، تشکیل گروه‌های منابع کارکنان، نظرسنجی از کارکنان و… را انجام دهند. وجود تنوع و شمول در محیط کاری باعث می‌شود تا اعضای تیم وفاداری بیشتری داشته و میزان استعفا آن‌ها کاهش می‌یابد. در محیط کاری شما از طریق چه اقداماتی تنوع و شمول تقویت می شوند؟ تجربیات و نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  • منظور از تنوع و شمول در استارتاپ چیست؟
    تنوع به معنای وجود تفاوت‌های فردی در محیط کاری است که شامل نژاد، قومیت، جنسیت، سن و… می‌شوند. شمول نیز به معنای ایجاد محیطی است که در آن تمامی کارکنان، احساس ارزشمندی و احترام داشته باشند.
  • وجود تنوع در تیم‌های استارتاپی چه مزایایی دارد؟
    وجود تنوع در تیم‌های استارتاپ منجر به افزایش خلاقیت کارکنان، توانایی حل مسئله، بهبود فرایند تصمیم گیری و… می‌شود.
  • وجود شمول در تیم‌های استارتاپی چه مزایایی دارد؟
    وجود شمول در استارتاپ‌ها و کسب و کارها منجر به افزایش رضایت شغلی، تعامل و همکاری با یکدیگر، کاهش استرس و بهبود سلامت روان و… می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *