چگونه استارتاپ‌ها می‌توانند از اینترنت اشیا بهره‌برداری کنند؟

چگونه استارتاپ‌ها می‌توانند از اینترنت اشیا بهره‌برداری کنند؟

فهرست مطالب

اینترنت اشیا یا iot به تعداد زیادی دستگاه فیزیکی که از طریق اینترنت به هم متصل بوده و اطلاعات را جمع آوری کرده و سپس با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، گفته می‌شود. امروزه از اینترنت اشیا در تمامی حیطه‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌کنند که کسب و کارها و استارتاپ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از اینترنت اشیا استارتاپ ‌ها برای مدیریت زنجیره تامین و موجودی، نظارت و بررسی، ارائه خدمات جدید و برند سازی و… استفاده می کنند. اینترنت اشیا در استارتاپ‌ها و کسب و کارها کاربردهای دیگری نیز دارد که برای آشنایی با کاربردها و نحوه استفاده از اینترنت اشیا در ادامه با ما باشید.

اینترنت اشیا چیست؟

به زبان ساده‌ اینترنت اشیا به سیستمی گفته می‌شود که از دستگاه‌های کامپیوتری، مکانیکی، دیجیتالی، حیوانات یا افراد تشکیل شده و هر یک از آن‌ها نیز دارای حسگرهای ویژه‌ای بوده و هر می‌توانند در یک شبکه و بدون نیاز به تعاملات انسانی، داده‌ها و اطلاعات را به هم انتقال دهند. از اینترنت اشیا برای هوشمندسازی دنیا استفاده کرد و از طریق آن می‌توان داده‌ها را از محیط‌های مختلفی جمع آوری نموده و بر اساس آن عمل کرد. روند تکامل اینترنت اشیا حدوداً به دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ باز می‌گردد که در آن زمان فقط ایده‌ای برای اضافه کردن سنسورها و هوشمند کردن اشیا مطرح شده بود.

استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند از اینترنت اشیا استفاده کنند؟

استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند از اینترنت اشیا استفاده کنند؟

استارتاپ‌ها برای استفاده از اینترنت اشیا باید مراحلی را طی کرده و به نکاتی توجه کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

شناسایی مشتریان

یکی از مهمترین مسائلی که استارتاپ‌ها در زمان استفاده از اینترنت اشیا باید به آن توجه کنند، شناسایی مشتریان و آگاهی از بازار هدف است. شناسایی مشتریان به موفقیت اینترنت اشیا کمک کرده و برای کاربران نیز ارزش آفرین می‌باشد. مهم نیست که استارتاپ‌ها و کسب و کارها در چه حیطه‌ای فعالیت می‌کنند، در هر صورت باید مشتریان خود را شناسایی کرده و به نیازها و خواسته‌های آن‌ها پی ببرند. در این حیطه مدیران و مسئولین استارتاپ‌ها باید فراتر از نیازهای عملکردی مشتریان اندیشیده و نیازهای عاطفی آن‌ها را نیز در نظر داشته باشند.

مدیریت زمان

برای بهره‌گیری از اینترنت اشیا استارتاپ‌ ها باید زمان را به درستی مدیریت کنند. همواره یکی از بزرگترین عوامل موفقیت استارتاپ‌ها مدیریت زمان است. زیرا از طریق مدیریت زمان، می‌توان محصولات و خدمات را به موقع به بازار عرضه کرده و یا به سودآوری رسید. در این حیطه باید زمان مناسبی برای آغاز کار را انتخاب نموده و برای شروع بیش از اندازه صبر نکرد. صبر بیش از اندازه برای شروع راه اندازی استارتاپ‌ها باعث می‌شود تا رقبا از آن‌ها پیشی گرفته و یا افراد دیگر ایده‌های آن‌ها را عملی کنند. به همین دلیل، برای استفاده از اینترنت اشیا استارتاپ‌ها باید مدیریت زمان داشته و برنامه‌ای را تدوین کرده و بر اساس آن پیش بروند.

تعیین اهداف

مدیران کسب و کارها و استارتاپ‌ها باید پیش از استفاده از اینترنت اشیا اهداف خود را مشخص کنند. آن‌ها باید داستان چرایی و چگونگی حیات کسب و کار و استارتاپ‌ها را توضیح داده و سپس از اینترنت اشیا استفاده کنند. اگر اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت به درستی تعیین نشوند، اینترنت اشیا نمی‌تواند در رسیدن به اهداف و موفقیت کسب و کار مفید باشد.

کاربرد اینترنت 
اشیا در استارتاپ‌ ها

کاربرد اینترنت اشیا در استارتاپ‌ ها

کاربرد اینترنت اشیا در استارتاپ‌ها و کسب کارها بسیار گسترده است و می‌توان از آن در بخش‌های مختلف استفاده کرد. تعدادی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیا استارتاپ‌ ها و کسب و کارها شامل موارد زیر هستند:

پایش مرکز داده و مدیریت اتوماسیون

اینترنت اشیا یا iot اطلاعات و امکاناتی را در اختیار استارتاپ‌ها و کسب و کارها قرار می‌دهد که از طریق آن بتوانند به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دست یابند. در چند سال آینده حجم داده‌ها و اطلاعات به شدت افزایش خواهند یافت که دیگر انسان‌ها نتوانند آن‌ها را ارزیابی کنند. اما، اینترنت اشیا می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات را تحلیل و بررسی نماید که به همین خاطر از آن برای پایش و ارزیابی اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کنند.

مدیریت زنجیره تامین و موجودی

یکی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیا استارتاپ‌ ها و کسب و کارها، مدیریت زنجیره تامین و موجودی کالاها است. انواع استارتاپ‌ها با بهره‌گیری از اینترنت اشیا می‌توانند فرایند و حمل و تحویل کالاها را به درستی انجام داده و مدیریت کنند. همچنین، در صورتی که یک محصول در انبار وجود نداشته باشد، این موضوع به مدیریت و بخش‌های مربوطه اطلاع رسانی می‌شود.

نظارت و بررسی امنیت

امنیت در استارتاپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا برای افزایش امنیت آن‌ها می‌توان از اینترنت اشیا بهره گرفت. بدین منظور می‌توان از دوربین‌ها و سیستم‌های الکترونیکی مجهز به حسگر استفاده کرد که معمولاً آن‌ها را برای درب‌ها و مسیرهای پر رفت و آمد، نصب می‌کنند. سپس از طریق سامانه نظارتی، تمامی دوربین‌ها و حسگرها را بررسی نموده و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، از تحلیلگرهای ویدیویی همراه با دوربین‌ها و دستگاه‌های شناسایی چهره استفاده می‌کنند.

مدیریت از راه دور

بررسی و ارزیابی اطلاعات از راه دور نیز یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا استارتاپ‌ها و کسب و کارها به شمار می‌آید. گاهی اوقات مدیران نمی توانند در هر لحظه به محل کار بروند که در این صورت می‌توانند با کمک اینترنت اشیا، از راه دور به دستگاه‌ها و سیستم‌ها دسترسی داشته باشند.

ارائه خدمات جدید و برندسازی

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا استارتاپ ها طراحی ویژگی‌های شخصی سازی شده در زمینه‌هایی مثل تبلیغات هوشمند است. تعداد زیادی از کسب و کارها و استارتاپ‌ها توانسته اند از طریق ارائه خدمات و یا محصولات جدید، به بازارهای جدید ورود کنند. از طریق اینترنت اشیا می‌توان پی برد که باید چه محصولات و خدمات جدیدی را ارائه کرد و آن‌ها را در چه بازارهایی عرضه نمود. در واقع اینترنت اشیا بازارهای سودآور را مشخص کرده و همچنین محصولات جدید مورد نیاز بازار را نیز معرفی می‌کند. این موضوع در بلند مدت باعث می‌شود تا مشتریان زیادی با محصولات و خدمات آن‌ها آشنا شده و به برندسازی استارتاپ‌ها نیز کمک می‌کند.

مدیریت دارایی‌ها و تجهیزات

امروزه بسیاری از ساختمان‌های تجاری به شکل فاجعه باری انرژی‌های موجود را هدر داده و هزینه‌های زیادی را برای استارتاپ‌ها به بار می‌آورند. در این حیطه می‌توان از اینترنت اشیا به عنوان حسگرها و الگوریتم‌هایی برای خاموش کردن خودکار چراغ‌ها، دستگاه‌ها و… در دفاتر کار و اتاق‌های کنفرانس استفاده کرد. همچنین در برخی از استارتاپ‌ها از اینترنت اشیا در اتاق‌های کنفرانس برای خاموش یا روشن کردن خودکار سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی استفاده می‌کنند. از این طریق کسب و کارها و استارتاپ‌ها می‌توانند هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش داده و از تجهیزات و امکانات موجود نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. علاوه بر این، با کمک اینترنت اشیا می‌توان مشکلات و اختلالاتی که قرار است در روزهای آتی برای یک دستگاه رخ دهد را پیش بینی نموده و از وقوع اتفاقات نامطلوب برای دستگاه و یا کارکنان پیشگیری کرد.

افزایش رضایت مشتریان

جمع آوری اطلاعات و داده‌ها از طریق اینترنت اشیا می‌تواند منجر به رضایت مشتریان شود. در واقع اینترنت اشیا می‌تواند از طریق بهینه‌سازی تجربه مشتریان، برقراری ارتباطات شخصی سازی شده، بهینه سازی استفاده از محصول، اطلاع رسانی به مشتریان و… رضایت آن‌ها را جلب کند.

جمع بندی

به تعداد زیادی دستگاه فیزیکی که از طریق اینترنت به هم متصل بوده و اطلاعات را جمع آوری کرده و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، اینترنت اشیا گفته می‌شود. معمولاً مدیران استارتاپ‌ها و کسب و کارها از اینترنت اشیا برای رشد و توسعه و رسیدن به اهداف استفاده می‌کنند. اینترنت اشیا در استارتاپ‌ها کاربردهای گوناگونی اعم از: مدیریت زنجیره تامین، نظارت و بررسی امنیت، برندسازی و… دارد. شما عزیزان تجربه استفاده از اینترنت اشیا را دارید؟ در چه زمینه هایی از اینترنت اشیا استفاده می‌کنید؟ تجربیات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  • مدیریت از راه دور از طریق اینترنت اشیا چگونه است؟
    برای مدیریت از راه دور تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌های موجود در استارتاپ مجهز به اینترنت اشیا شده و می‌توان از هر نقطه از جهان به تمامی اطلاعات و داده‌ها دسترسی و تسلط داشت.
  • اینترنت اشیا چگونه موجب افزایش امنیت کسب و کار می‌شود؟
    بدین منظور از دوربین‌ها و سیستم‌های الکترونیکی مجهز به حسگر استفاده می‌کنند که می‌توان در هر لحظه از رفت و آمدهای افراد مطلع شد.
  • اینترنت اشیا در استارتاپ‌ها چه کاربردی دارد؟
    اینترنت اشیا استارتاپ ها کاربردهای اعم از: مدیریت اتوماسیون، مدیریت زنجیره تامین، نظارت و بررسی امنیت، مدیریت از راه دور و… دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *